Till följd av den nuvarande debatten om digitala medier och skärmtid i skolmiljöer har uppsatsens syfte varit att undersöka hur gymnasieelever resonerar kring sin digitala medieanvändning med internetuppkoppling i skolmiljöer, samt hur de balanserar mellan skolarbete och annat innehåll och hur deras upplevelser kan förstås utifrån den aktuella debatten om skärmtid. Frågorna som ställdes behandlade gymnasieelevers upplevelser av digitala medier med internetuppkoppling i klassrumsmiljöer, deras uppfattning av balansen mellan skolarbete och annat medieinnehåll i skolan samt hur detta kan förstås i relation till den pågående diskussionen om digitala medier i skolmiljöer. För att besvara dessa frågor tillämpades fokusgrupper med gymnasieelever i åldern 18 och 19 år. Empirin analyserades ur de teoretiska perspektiven mediepraktiker, det fjättrade jaget och nätverkade offentligheter. Uppsatsens resultat tyder på att gymnasieeleverna upplever sin digitala medieanvändning som varierande och bestående av dels skolarbete, dels annat innehåll. Användningen balanseras vidare mot tillfället, en intressant genomgång lockar exempelvis deltagarna till skolarbete. De upplever dessutom sig som exkluderade från den aktuella debatten som centrerar kring digitala medier i skolan. Uppsatsen belyser således att deltagarnas upplevelse av användningen är komplex, att medieinnehållet varierar beroende på undervisningen och elevernas mående samt att ungdomarna anser att debatten inte speglar deras användning på ett rättvist sätt.