
131 

När mångfalden blev till enfald  
– med Östergötland som exempel

CHRISTOPH ANDERSSON 

Mitt barndoms Linköping, i mitten på 1960-talet. Det var en värld utan 
internet, utan en uppsjö av teve- och radiokanaler och utan Facebook. I den 
här världen betydde lokaltidningarna allt. Även för en tioåring som mig. Ju 
fler morgontidningar, desto fler roliga tecknade serier fanns att läsa.  

Varje tidning hade sina egna. 
Hemma på köksbordet i vår villa på Egnahemsgatan låg inte bara Dagens 

Nyheter och Svenska Dagbladet, utan även Östgöta Correspondenten, 
Kinda-Posten, Motala Tidning, Östgötabladet och NT-ÖD, Norrköpings 
Tidningar – Östergötlands Dagblad. Senare tillkom också Länstidningen 
Östergötland.  

Alla var självständiga blad och höll en borgerlig linje på sina ledarsidor, 
men det var just inget som jag brydde mig om, seriefantast som jag var.  

På eftermiddagen kompletterades tidningshögen med ännu en – den lo-
kala kvällstidningen, socialdemokratiska Östgöten, med självaste Fantomen. 

Ingen av mina klasskamrater i fyran hade så många tidningar hemma som 
vi. Men så var vi kanske heller ingen vanlig familj. Pappa jobbade inte på
SAAB, som så många andra av mina skolkamraters fäder, utan var redaktör
på NT-ÖD. Hans uppdrag var att bevaka den södra länshalvan, ner till
Smålandsgränsen, samt landstinget och länsstyrelsen, med sina huvudsäten i
Linköping.

NT-ÖD:s ledning tyckte att det var för dyrt att hålla honom med en redak-
tion på stan, varför pappa istället fick jobba hemifrån. Mitt pojkrum låg 
mittemot hans arbetsrum, bara ett steg bort.  

Därinne satt han och skrev på en grön skrivmaskin av märket Halda. 
Längs väggarna stod bruna bokhyllor, fyllda med årsböckerna ”När var hur” 
och klassisk litteratur av Vilhelm Moberg samt andra av dåtidens stora 
författare. Där låg också landstingets protokoll och handlingar från läns-
styrelsen, plus hyllmeter av pärmar med alla hans artiklar, insorterade i 
kronologisk ordning, ända från 1950-talet. Där stod också en välsnidad och 
betande trähäst, men det var också det enda pyntet i arbetsrummet.  

Varje vardags- och söndagskväll lade han sina nyskrivna artiklar i ett 
tjockt brunt kuvert, med orden ”Konduktörspost” förtryckta på omslaget. 
Sedan gav han mig i uppdrag att cykla till Linköpings centralstation och 



MELLAN DET HYPERLOKALA OCH GLOBALA 

132 

överlämna kuvertet till SJ:s godsavdelning för vidare befordran till ”Peking”, 
som Norrköping kallades i folkmun. Ibland kunde mina cykelturer bli riktigt 
dramatiska. I Linköpings järnvägskvarter härskade nämligen några av 
stadens värstingar – Conny, Johnny, Sonny och Tommy. 

Jag brukade kalla dem för Y-gänget.  
De ville gärna lägga beslag på konduktörsposten, men lyckades aldrig. För 

att undkomma Y:na brukade jag cykla i hög fart rakt över spåren och upp på 
perrongen. När jag väl överlämnat kuvertet till någon snälltågskonduktör var 
det äntligen i säkra händer. Väl borta i ”Peking” väntade ett bud, som i ilfart 
cyklade iväg med pappas texter till NT-ÖD:s sätteri.  

Dagen därpå kunde jag förnöjt slå upp tidningen och se hans byline, Erik 
Andersson. Att vara snabb på cykel var mitt ytterst blygsamma bidrag till det 
östgötska medielandskapets mångfald, även om jag vid den tidpunkten 
naturligtvis inte tänkte i sådana banor.  

Det gjorde jag inte heller några år senare, när jag började knäcka extra för 
NT-ÖD genom att skriva notiser och kortare artiklar. Exempelvis om 
cykeltävlingar, konstutställningar och UFO, föreningen som spanade efter 
utomjordiska farkoster i Östergötland.  

Det var först i mina tidiga tonår, när jag på allvar började intressera mig 
för samhällsfrågor och politik, som jag upptäckte att mångfald handlade om 
långt mer än serier. Socialdemokratiska Östgöten hade ju en helt annan 
världsbild än högerpartivänliga NT-ÖD, för att inte tala om Östgöta Corres-
pondenten, som befann sig ännu längre ut på högerkanten. Ändå skulle det 
dröja tills 1975, när jag som 18-åring, hemkommen efter ett års skolut-
bytesprogram i USA, verkligen förstod vad mångfald handlade om.  

Borta i Amerika hade jag nämligen intresserat mig för indianernas situa-
tion på reservaten. Om detta ville jag nu skriva en artikel. Men det blev ett 
rakt nej från NT-ÖD. 

– Indjanej, vaföj ska vi skuiwa om dä? Finns ju inga i Östejötland, hette 
det från desken i ”Peking”. 

Istället vände jag mig till Östgöten som mer än gärna publicerade texten 
på sin kultursida. I dåtidens presslandskap fanns det alltid någon annan att 
vända sig till. Det fick jag även erfara som skoltidningsredaktör. Min dröm 
var att inte bara ge ut en tidning på min egen skola, utan för hela Linköping. 
Så blev det också. Men återigen var det bara Östgöten som nappade på den 
idén. 

Två är senare, 1977, var det dags för mig att göra värnplikt på I4 i Linköping. 
Då bestämde jag mig för att följa den tyske journalisten Günter Wallraffs 
exempel, att iklädd uniform skildra värnplikten inifrån genom en serie kritiska 



NÄR MÅNGFALDEN BLEV TILL ENFALD 

133 

artiklar, med titeln ”Rapport från ett regemente”. Både Corren och NT-ÖD var 
ytterst välvilligt inställda till militären, varför jag endast vände mig till Östgöten 
och dess socialdemokratiska systertidning Folkbladet i Norrköping. Redak-
tionscheferna tyckte att förslaget var lysande. 

– Vi har inte glömt Ådalen 1931, när svensk militär sköt ihjäl svenska 
arbetare. Det här ska vi trycka!  

Men efter att några artiklar i serien publicerats så stoppades resten av 
tidningens chefredaktör. Han hade backat för påtryckningar från den då 
högste chefen på I4, en major. Men även det dåtida Psykförsvaret, en myn-
dighetsinrättning som värnade om en positiv bild av svensk militär. 

Det var emellertid ingen katastrof, för det fanns ytterligare en tidning i 
dåtidens Linköping. Närmare bestämt universitetets studenttidning Linsen, 
som publicerade det majoren inte ville se i tryck. 

Idag har det gått mer än 40 år sedan dess. Östgöten och Östgötabladet är 
nedlagda. Likaså studenttidningen Linsen. Östgöta Correspondenten har 
köpts upp av Norrköpings Tidningars Media AB, som genom sitt dotterbolag 
Öst Media AB även äger Folkbladet, Motala & Vadstena Tidning, Vimmerby 
Tidning, Kindaposten och Västerviks-Tidningen.  

Kultur- och nyhetsmaterialet är tidvis detsamma i flera av tidningarna. 
Idag finns det inte längre något alternativ när det så mäktiga Öst Media AB 
tackar nej till något artikelförslag. 

Det fick också fyra av SH:s journaliststudenter erfara 2019.  
Inom ramen för en researchkurs på B-nivå hade jag gett dem i uppgift att 

i bästa Uppdrag Granskning-stil faktakolla ett kapitel i en nyutkommen bok, 
”Ett hemligt liv”, skriven av Martin Kylhammar, professor vid Linköpings 
universitet. Boken handlade om skalden Verner von Heidenstam och hans 
livsledsagarinna Kate Bang, men även om en tysk journalist vid namn Paul 
Grassmann.  

Kylhammar pekade ut Grassmann som nazispion och hemlig agent, direkt 
underställd propagandaministern Joseph Goebbels. Likaså att Grassmann 
ska ha straffats för detta efter kriget. Studenterna ville därför få fram rätte-
gångshandlingarna från Tyskland, vilket Gunnar Nygren och jag hjälpte till 
med.  

Dokumentationen visade att Kylhammars påståenden inte stämde. Enligt 
en tysk dom från 1947 ansågs Grassmann vara utan skuld. 

Uppmuntrade av resultatet vände sig studenterna sig till Östgöta Cor-
respondentens kulturredaktör. De ville skriva en debattartikel om saken - och 
flera andra frågetecken som de hittat i Linköpingsprofessorns bok. 



MELLAN DET HYPERLOKALA OCH GLOBALA 

134 

Visserligen kunde redaktören tänka sig att publicera deras debattartikel, 
men endast om Kylhammar ville svara, annars inte. Östgöta Correspondenten 
gav därmed Linköpingsprofessorn de facto vetorätt och möjlighet att tysta 
ner hela saken, pinsam som den var.  

Studenterna kontrade med att dra tillbaka sitt debattförslag, djupt be-
svikna. 
Hade något dylikt hänt på 1970-talet, så hade Östgöten tacksamt tagit sig an 
ämnet. Problemet idag är att det inte längre finns någon annanstans att vända 
sig till lokalt, inte ens till Public service.  

SVT Öst sysslar i huvudsak bara med regionala tevenyheter och Sveriges 
Radio Östergötland har anammat ett format, som knappast tillåter någon 
ingående kulturdebatt, oavsett om det gäller Heidenstam eller något annat. 

Det blev tydligt för en annan SH-student, Stina Sämgård. 2015 hade hon 
gjort ett examensarbete om Försvarets Materielverk, FMV i Linköping. 
Närmare bestämt om hur FMV ville elda upp ett helt flygmedicinskt arkiv 
och bibliotek, inklusive gamla utredningar om flyghaverier, varav ett antal i 
original.  

Bland allt som skulle brännas fanns också en tysk studie från nazitiden – 
experiment med koncentrationslägerfångar, uppslungade i katapultstolar. 
Efter kriget fann naziförsöken också svenskt intresse. SAAB ville nämligen 
börja tillverka katapulter till stridsflygplanet ”Flygande tunnan”. 

Stina presenterade resultatet av sina efterforskningar i ett cirka 25 minuter 
långt radioprogram, som inte oväntat gav henne högsta betyget, VG. Fylld av 
entusiasm erbjöd hon Radio Östergötland att sända programmet. 

Svaret från lokalradiochefen var kort: Nej tack, det passar inte vårt format. 
Stina kontrade med att hon kunde klippa om alltihop, så att det skulle passa 
in i mallen, typ fem minuters prat, följt av en låt. 

Svaret: Vi är inte intresserade av det heller. 
Hade något dylikt erbjudits Radio Örebro, där jag lärde mig radiohant-

verket på 1980-talet, så hade Stinas program sannolikt körts på bästa sänd-
ningstid, följt av en debatt om det rimliga i att bränna upp ett stycke svensk 
flyghistoria – och tillika en studie om nazityska människoexperiment. 

På den tiden var det nämligen innehållet som avgjorde vad som skulle 
sändas inom ramen för lokalradions aktualitetsblock, inga på förhand 
bestämda mallar, förutom att sändningarna skulle börja efter lokalnyheterna 
klockan 17 och hålla på fram till 18. 

Tanken svindlar över allt som dagens mediekonsumenter i Östergötland 
aldrig kommer att få veta. Dels på grund av att Norrköpings Tidningars 
Media AB och Öst Media AB satt dagordningen för hela länet. Dels för att 



NÄR MÅNGFALDEN BLEV TILL ENFALD 

135 

Public service satt krokben för den egna verksamheten genom att fastna i ett 
strikt malltänkande. 

Här har journalistikforskningen, som så framgångsrikt byggts upp av 
Gunnar Nygren på Södertörns högskola, en viktig roll att fylla. Förslagsvis 
genom att vetenskapligt mäta vad Öst Media AB och regionala Public service 
väljer bort. Likaså vad som händer när viktiga samhällsfrågor inte längre blir 
belysta i traditionella medier. Då återstår bara publicering i sociala medier. 
Men hur många nås via den nischen, jämfört med om frågan skulle ha tagits 
upp av Östgöta Correspondenten?  

Det vore väl värt att efterforska, för Östergötland är bara ett exempel. 
Likadant är det i princip överallt i Sverige. Och vad gäller pappas gamla 
pärmar med artiklar, så existerar dessa fortfarande, 30 år efter att han gick 
bort, vid 79 års ålder. Alla står under mitt skrivbord på Södertörns högskola, 
redo för den som vill forska presshistoriskt om lokal- och länsredaktörernas 
yrkesroll och hur den förändrats under årens lopp. 

Kvar finns också den lilla välsnidade trähästen. Den betar i mitt tjänste-
rum, som ett minne över en svunnen tid av mångfald och kanske större 
pressfrihet än den som existerar lokalt idag.  

Här finns mycket att ta tag i, i Gunnar Nygrens forskaranda. Ytterst 
riskerar nämligen kombinationen av regionala tidningsmonopol och ett 
strikt mallat Public service att allvarligt skada tilltron till den lokala jour-
nalistiken. Frågan är om pressfriheten ens existerar - när det i praktiken bara 
finns en enda tidningskoncern och en enda lokal radiokanal, statsfinansierad 
och hårt mallad? 




